سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، دانشمند نمی شود، تا اینکه . . .در برابر دانشش چیزی از کالای پست دنیا نگیرد . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

توحید ناب = Pure Monotheism

یک سؤال که از مدتها پیش ذهن من رو به خودش مشغول کرده بود این سؤال بود که بهترین دلیل برای اثبات توحید و یگانگی خداوند چیست؟ . آخه مسیحیان علی رغم اینکه می گویند به یک خدا اعتقاد داریم عملا سه خدا را پرستش می کنند. و من  این مسئله را به هیچ وجه نمی توانستم برای خودم حل کنم که چگونه می شود سه خدا را پرستش کردو آیا خدایکی است یا سه تا؟

 

بهترین دلیل برای اثبات توحید و یگانگی خداوند چیست؟

 

یکی از بهترین دلایل در باب اثبات توحید و یگانگی خدا دقت نظر و توجه خاص به نظم خاص و پیوستگی کامل در نظام هستی است. هماهنگی ویژه در میان اجزاء یک شی‏ء و اعضاء یک پیکر دلالت بر وجود وحدت آفریننده حکیم دارد.

در میان پدیده‏های مختلف جهان نظم، هماهنگی و به هم پیوستگی عجیبی حاکم است و همین مسأله نظریه اندام‏وارگی جهان را در میان اندیشمندان پدید آورده است، زیرا پروردگار حکیم حقیقت مطلقه‏ای است که سایر حقایق را به مشیت خود پدیدار ساخته است و مجموعههستی در مدار و قرار، در ارتباط و پیوستگی مخصوص قرار دارند و این مسأله به وضوح دلالت بر «توحید» و یکتایی صانع حکیم و فاعل توانا دارد.

و آیات قرآنی نیز بر این امر دلالت دارد   و الهکم الهٌ واحد لا اله الا هوالرحمن الرحیم  ، (بقره، آیه 159).

عقل و علم نیز به همین حقیقت گواهی می‏دهند، زیرا نظم حاکم بر پدیده‏ها و هماهنگی موجود میان پدیده‏ها، گواه بر حاکمیت یک عقل و یک تدبیر و یک درایت و تصمیم بر سراسر گیتی می‏باشد و همین تمامیت صنع است که یکانگی ذات خداوند را اثبات می‏کند و از طرفی برقراری نظام هستی و هماهنگی بین پدیده‏ها وجود خدایی دیگر را نفی می‏کند.   لوکان فیهما الهةٌ الا الله لفسدتا  ، (انبیاء، آیه 21).

    اگر غیر از خدا، خدای دیگری وجود داشت. نظام آفرینش مختل می‏گشت، بنابراین هماهنگی و به هم پیوستگی اشیاء و اندام‏وارگی جهان و کمال و تمامیت آفرینش جهان دلیل بر یگانگی اوست.

    برای اثبات یگانگی خدای سبحان، دلائل و براهین دیگر نیز وجود دارد، از جمله: فطرت توحیدی، برهان صرف‏الوجود، برهان فیض و هدایت تشریعی و برهان ترکّب و برهان تمانع...».

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 85/9/21 ::: ساعت 9:18 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    راستی سریال فکر پلید را به خاطر می آورید که چگونه پرویز با این حال که خواهر و داماد خود را به خاطر آزار ها و اذیت های فراوانش رنجانده بود و مدتی به خارج سفر کرده بود اما پس از چندین سال از سفر برگشت دوباره خانه خواهرش را پیدا کرد خواهر و داماد ظلم های او را فراموش نکرده بودند اماوقتی وارد شد با یک دسته گل آمد و چنان به خواهرش اظهار محبت کرد که آن ها به خاطرهمین محبت ها گناهان او را نادیده گرفتند و او را بخشیدند

    این روال طبیعی زندگی آدم هاست که گاهی یک امر قوی تر رابطه قوی تری بدی های آدم را در چشمشون می پوشاند

    خداوند متعال هم این قانون را به گونه ای قوی تر در قیامت برای انسان ها در شرایط خاصی قرار داده به نام شفاعت .

    در منظر قرآن شفاعت نه تنها در تضاد با توحید نیستی بلکه خط اصلی آن به «اذن خدا» بر می گردد، و تا او اجازه شفاعت ندهد، کسی حق شفاعت را ندارد و به تعبیر دیگر شفاعتی است از بالا و به اذن پروردگار، نه شفاعتی همچون شفاعت اطرافیان سلاطین جور، شفاعتی از سوی پائین و بر اساس روابط شخصی.

    بنابراین شفاعت ، تأکیدی است بر مسئله توحید، چرا که خط اصلیش از ناحیه خدا گرفته می شود، توحیدی خالی از هر گونه شرک،

    حقیقت شفاعت قرار گرفتن موجودی قوی تر و برتر در کنار موجودی ضعیف تر و کمک کردن به او برای پیمودن مراتب کمال است بنابران شفاعت در قرآن یعنی شخص گنه کار به خاطرپاره ای جنبه های مثت مانند ایمان یا انجام دادن بعضی از اعمال صالح شباهتی با اولیای خدا پیدا کند و آنها با عنایت و کمک های خود اورا به سوی کمال سوق دهند و از پیشگاه خدا تقاضای عفو کنند.

     

     

     

     

     

     

     





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 85/8/26 ::: ساعت 6:8 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    آنچه برای ما دست نایافتنی است مسئولیت امامت و نبوت است ولی مقام وی‍ژه آنها که ولایت الهی باشد برای همه انسان ها دست یافتنی است

    عصمت نیز یکی از شعبه های ولایت است بنابراین ما می توانیم به درجه عصمت برسیم چنانچه برخی از افراد غیر امام و پیامبر مانند حضرت فاطمه معصومه س به آن رسیدند و این لقب معصومه را امام به آن ها داد همچنین حضرت زینب  س که در عصمت و علم به آن حد رسید که رسید

    مسئولیت امامت و نبوت یک مسئولیت اجتماعی است و به تنهایی بیانگر مقام قرب الهی نیست بله هر امام و پیامبری باید مقرب و ولی الله باشد اما بسیارند اولیاء خدا که پییامبرو امام نیستند ولی به آن مقام ویژه راه یافته اند حضرت زهرا س پیامبر و امام نبود ولی به نص روایات افضل از اکثر پیامبران و حجت خدا بر امامان بود و.....

    البته باید توجه کرد که عصمت پیامبران و امامان تضمین شده است در حالی که اگر انسان های عادی به این مقام برسند ویژگی تضمین شدگی در آن نیست.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/8/8 ::: ساعت 12:49 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر