سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! اگر مرا به زنجیر کشی و عطای خود را در میان شاهدان از من بازداری، ... امیدم را ازتو نخواهم بُرید و چهره امیدوار به گذشتت را از تو نخواهم گرداند و محبّتت از قلبم بیرون نخواهد رفت . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 

 

 

توحید ناب = Pure Monotheism

لطفا در این مورد که خود شناسی مسیری برای خداشناسی است توضیح بدهید؟

در روایتی از حضرت علی آمده است:« من عرف نفسه فقد عرف ربه) این روایت از پیامبر اکرم نیز، روایت شده است.

در تفسیر این روایت و این نکته 12 نظریه داده شده است که به مهتمرین آنها در این جا اشاره می کنیم.

1.      هرکسی بداند نفس او یکی است و متعدد نیست و در صورت تعدد نفس تعارض، تمانع و فساد در بدن پدید می آید خواهد دانست که اگر رب متعدد بود همه این مشکلات در جهان نیز پدید می آمد،(لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا)

2.      هر کسی بفهمد که هیچ حالتی از احوال بدن از نفس مخفی و پوشیده نیست خواهد دانست که از خداوند متعال ذره ای در زمین و نه در آسمان مخفی نخواهد بود چرا که محال است مخلوق چنین علمی داشته باشد ولی خالق از این علم بی بهره باشد.

3.      هر کسی بداند که قرب و نزدیکی نفس به اعضای بدن یکسان است و از یکی دورتر و به دیگری نزدیکتر نیست خواهد دانست که نسبت اشیا به خدای متعال در قدرت و علم یکسان است و اشیا در قرب به قدرت وعلم خدای متعال تفاوتی ندارند.

4.       هر کسی بداند که نفس با حواس پنجگانه درک نمی شود می فهمد که خدای متعال نیز چنین است.

5.      هر کسی بداند که صفات نفس ناقص است و کامل نیست می فهمد که خدای متعال را به صفات کمال خواهد شناخت چرا که نقص دلالت بر حدوث می کند پس لازم است کمال در کنارش باشد.

(الالهیات فی مدرسة اهل البیت علیهم السلام، علی ربانی گلپایگانگی ص،36 و 37 طبع سپهر،قم اول 1420 ه ق؛ تفسیر المیزان، ج 6 ص 170 ذیل آیه 105 سوره مائده،رساله فارسی انه الحق، علامه حسن زاده آملی، ص 159 انتشارات قیام، قم، دوم، 1379



  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 86/3/28 ::: ساعت 2:19 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر